Vi hjälper dig med traditionell tandvård.  Vi undersöker och diagnostiserar för att ge dig den rätta behandlingen. Vi vet att många är rädda för att gå till tandläkaren, men vi gör vårat bästa för att ta väl hand om dig.

Hur vi lagar hål i dina tänder

I Sverige är det förbjudet att laga tänder med amalgam. Vi använder därför ljushärdande kompositplaster eller tandteknikerframställda keramiska konstruktioner.

Bedövning när du lagar hål i tänderna

Många av oss upplever smärta eller obehag när vi ska laga hål tänderna. Om du också gör det kan du få bedövning. Om du är extra känslig för smärta eller är orolig för att behandlingen ska göra ont kan du samtidigt få värktabletter eller lugnande medel. Vi brukar alltid ge barn bedövning när de ska laga tänderna.

Vänta inte för länge – undersök dina tänder regelbundet

Ju tidigare hålet upptäcks desto enklare och billigare blir det att åtgärda. Väntar du för länge kan hålet bli så pass stort att du kanske måste rotfylla eller dra ut tanden.

Det är därför vi uppmuntrar alla att göra regelbundna tandkontroller. Under en kontroll går vi igenom din munhälsa, tar bort tandsten, gör enklare putsningar och ger dig tips och råd för hur du tar hand om dina tänder.

Inflammerad tand och rot – Rotfyllning

Om tanden och dess rot är inflammerad kan den ofta ändå räddas med hjälp av en rotfyllning. Det innebär att tandens rötter (1-2 eller flera) noggrant rengörs, desinficeras med bland annat en klorlösning så att alla bakterier elimineras för att därefter fyllas igen med själva rotfyllningen som består av guttaperka, ett gummimaterial.

Tandkrona vid skadade tänder

När en tand skadats väldigt mycket kan den behöva byggas upp med en tandkrona. Det finns flera olika hållbara material att använda och tillsammans med våra duktiga tandtekniker i Solna väljer vi det som passar bäst för dina behov.

En tandkrona behöver samma rengöring och omsorg som en vanlig tand i kombination med förebyggande fluorbehandling. Vi rekommenderar eltandborste i kombination med tandtråd eller mellanrumsborstar.

Boka tid för att laga tänderna