Dina tänder är en viktig del av din hälsa och att ta väl hand om dem är en god investering i dig själv, bland annat genom att förebygga tandsten.

De allra flesta vuxna har mer eller mindre tandsten, men genom att borsta dina tänder två gånger om dagen minskar du risken för och mängden tandsten. Den tandsten som du ändå får hjälper vi dig att ta bort.

Detta är tandsten

Vad är då tandsten? När bakterier blir kvar och fastnar kring tänderna bildas något som kallas plack.  Detta kan tas bort genom att du borstar dina tänder ordentligt. Blir bakterierna kvar kommer placket så småningom att hårdna vid kontakten med saliv och då bildas tandsten. Har tandsten väl uppkommit är det inte något som du själv kan ta bort hemma.

För att förhindra att plack blir till tandsten måste du ta väl hand om din mun genom tandborstning men du bör också använda tandtråd, tandstickor eller en mellanrumsborste för att rengöra mellan tänderna varje dag.

Därför ska du ta bort tandsten

Det är viktigt att boka en tid för puts och borttagning av tandsten om du drabbats av det eftersom denna annars kan påverka dina tänders såväl som ditt tandkötts hälsa, och på längre sikt orsaka tandlossning.

Genom att ta bort tandsten med jämna mellanrum investerar du helt enkelt i god tandhälsa och minskar risken för tandlossning och inflammationer i tandköttet. God tandhygien är på många sätt grunden till en kropp i balans eftersom problem med tänderna kan orsaka problem i hela kroppen.

Så går det till

När plack blivit till tandsten kan du inte längre ta bort detta själv. Puts och borttagning av tandsten är en standardbehandling hos oss och vi använder två sätt att göra detta. Antingen behandla vi din tandsten med ultraljud eller genom att manuellt ta bort tandstenen med ett handinstrument.

Sen finputsar vi alla tänder med våra specialpastor.

Att behandla tandsten med ultraljud går snabbt och är mycket effektivt. Tandsten som behandlas på detta vis spricker i småbitar och faller enkelt bort från tandens yta. Detta gör inte ont, men kan hos vissa upplevas som lite obehagligt. Det är vanligt att vi kombinerar ultraljudsbehandling med ett handinstrument för att försäkra oss om att alla tandsten är borta.

Om du har svåra besvär med tandsten tar behandlingen i allmänhet lite mer tid och är något mer omfattande. Detta gäller speciellt om tandstenen inte bara satt sig vid tandköttskanten utan även i tandköttsfickorna. Vid avancerad parodontit, också kallat tandlossning, kan vi behöva gå djupt under tandköttet för att nå ned till botten av tandköttsfickan. Du får alltid bedövning i dessa fall.

Efter att all tandsten är borta kompletterar vi behandlingen med tandputsning, eller polering. Detta sker för att du ska få en fin, ren och glatt yta på tänderna, men är inte bara en kosmetisk behandling. Det tar också bort missfärgningar och ojämnheter i tandens struktur vilket i sin tur skyddar mot vidare bakterieuppbyggnad. Då blir det också lättare för dig att hålla rent.

Boka tid för att puts och borttagning av tandsten