Vid hål eller inflammationer runt en tand kan det ofta räcka med att laga hålet och rengöra. Ibland går infektionen på djupet in i roten och då behöver du istället en rotfyllning för att minska smärta, avhjälpa infektionen, och förbättra din munhälsa.

En rotfyllning innebär att vi öppnar och tar bort tandens inre mjukvävnad (pulpan) för att sedan fylla själva rotkanalen. Detta genomförs under bedövning och gör inte ont.

Varför behövs en rotfyllning?

Då pulpan blivit inflammerad eller infekterad på grund av bakterier så kan tanden behöva rotfyllas. En vanlig lagning räcker helt enkelt inte för att du ska få bukt med din smärta och dina problem. Andra orsaker till att rotfyllning måste göras kan vara:

• Att en tand med en tidigare fyllning inte längre håller tätt för bakterier, vilket kan leda till skador som gör att en rotfyllning blir nödvändig.
  • Ett nytt hål som inte blivit behandlat i tid och gått mycket djupt in i tanden.
  • Ett slag eller en smäll mot en tand har skadat pulpan vilket gör att tanden måste rotfyllas. Ett tecken på att detta skett är att din tand mörknar.

Så går en rotfyllning till

Inför de allra flesta rotfyllningar måste vi göra en del förberedelser.

Att rotfylla en tand kan ta förhållandevis lång tid; antal rötter och var i munnen tanden som behöver rotfyllas sitter påverkar detta. Ibland kan tanden rotfyllas omgående, men det är också vanligt att du får en tillfällig bakteriedödande rotfyllning som ska verka i någon eller några veckor innan tanden rotfylls.

Rotfyllda tänder kan vara sköra och brukar därför ibland sänkas till hälften av den ursprungliga höjden för att den ska hålla bättre. Man använder då en fyllning eller krona ovanpå. Inför en rotfyllning får du alltid bedövning om du önskar.

Att tänka på inför en rotfyllning

Det är helt normalt att tanden känns öm efter att du fått en rotfyllning. För att lindra besvären kan du ta värktabletter enligt anvisning. Ät inget innan bedövning har släppt helt. En kontroll av din rotfyllning sker alltid i efterhand.

Boka tid för rotfyllning